Les Arqueosortides
Des del Centre Europeu de Barcelona hem dissenyat un nou cicle de sortides temàtiques destinat especialment a conèixer la història de Catalunya. Així, al llarg del programa d’arqueosortides que proposem seguirem un fil cronològic que ens durà del remot temps dels primers pobladors d’aquestes contrades fins a l’actualitat. Descobrirem coves prehistòriques, poblats ibers, ciutats romanes, castells medievals i tota mena d’indrets, llocs i vestigis que ens expliquin els diversos episodis del nostre passat. Un viatge en el temps -i la geografia- que ens encantarà fer amb vosaltres!
Arqueosortida 1: El poblat neolític de la Draga a Banyoles
En la primera sortida arqueològica del curs ens dirigirem a Banyoles per visitar el poblat neolític de La Draga, a tocar de l’estany. En aquest lloc s’hi establí, entorn al 5400 aC, una comunitat que ja coneixia l’agricultura i la ramaderia. El poblat pervisqué fins al 4800 aC aprox. i acabà mig submergit per les aigües.
L’any 1990, durant els treballs per acondicionar l’estany per a les proves de rem dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992, es descobrí el poblat, que per les condicions anaeròbiques subaquàtiques havia conservat de manera excepcional materials com fusta, fibres vegetals o restes orgàniques que difícilment es conserven en contextos arqueològics. Així, La Draga esdevingué un referent en l’estudi del Neolític i avui compta amb un parc arqueològic que recrea i explica l’únic jaciment neolític d’ambient lacustre que tenim a la Península Ibèrica.
Després de dinar, a la tarda, passejarem per l’estany i descobrirem també la bonica ciutat de Banyoles, que ha conservat importants vestigis del seu patrimoni medieval i que fou una rellevant destinació del turisme burgès a finals del s.XIX. Al capvespre tornarem a Barcelona amb arribada prevista a les 20h.
Preu entrades al poblat neolític de La Draga: 3€ aprox. (es recollirà a l’autocar)