Les Arqueosortides
Des del Centre Europeu de Barcelona hem dissenyat un cicle de sortides temàtiques destinat especialment a conèixer la història de Catalunya. Així, al llarg del programa d’arqueosortides que proposem seguirem un fil cronològic que ens durà del remot temps dels primers pobladors d’aquestes contrades fins a l’actualitat. Descobrirem coves prehistòriques, poblats ibers, ciutats romanes, castells medievals i tota mena d’indrets, llocs i vestigis que ens expliquin els diversos episodis del nostre passat. Un viatge en el temps -i la geografia- que ens encantarà fer amb vosaltres!
Arqueosortida 3: El poblat neolític de la Draga a Banyoles
Ens dirigirem a Banyoles per visitar el poblat neolític de La Draga, a tocar de l’estany. En aquest lloc s’hi establí, entorn al 5400 aC, una comunitat que ja coneixia l’agricultura i la ramaderia. El poblat pervisqué fins al 4800 aC aprox. i acabà mig submergit per les aigües.
L’any 1990, durant els treballs per acondicionar l’estany per a les proves de rem dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992, es descobrí el poblat, que per les condicions anaeròbiques subaquàtiques havia conservat de manera excepcional materials com fusta, fibres vegetals o restes orgàniques que difícilment es conserven en contextos arqueològics. Així, la Draga esdevingué un referent en l’estudi del Neolític i avui compta amb un parc arqueològic que recrea i explica l’únic jaciment neolític d’ambient lacustre que tenim a la península Ibèrica.
Després de dinar, a la tarda, visitarem el Museu Arqueològic de Banyoles, reformat el 2025 i que conserva una important col·lecció de materials paleontològics i arquelògics trobats als jaciments del Pla de l’Estany. Al vespre tornarem a Barcelona.
> Preu entrades al poblat neolític de La Draga i el Museu Arqueològic de Banyoles: 6€ aprox. (es recollirà al lloc)